Jakie badania techniczne potwierdzają wytrzymałość wsporników klimatyzacji?

Dlaczego wytrzymałość wsporników klimatyzacji jest tak ważna?

Omawiany problem

Dlaczego wytrzymałość wsporników klimatyzacji jest tak ważna?

Wsporniki klimatyzacji to nie tylko podpory – to elementy odpowiedzialne za bezpieczne zamocowanie jednostek zewnętrznych przez wiele lat.

Wytrzymałość wsporników klimatyzacji to fundament trwałości, bezpieczeństwa i estetyki każdej instalacji.
Wybierając certyfikowane, przebadane produkty – chronisz nie tylko jednostkę zewnętrzną, ale także reputację swojej firmy i spokój swoich klientów.


Od wytrzymałości wsporników zależy:

  • bezpieczeństwo użytkowników,

  • trwałość i efektywność działania całego systemu,

  • estetyka elewacji budynku,

  • a także uniknięcie kosztownych napraw i reklamacji.

Dlatego każdy profesjonalny instalator i inwestor powinien wiedzieć, jakie badania techniczne potwierdzają jakość wsporników klimatyzacji i dlaczego warto zwracać na nie szczególną uwagę.

Jakie siły działają na wsporniki klimatyzacji?

W trakcie eksploatacji wsporniki są narażone na wiele różnorodnych obciążeń:

  • Ciężar własny jednostki zewnętrznej (od kilkudziesięciu do kilkuset kilogramów),

  • Dynamiczne drgania generowane podczas pracy sprężarki i wentylatorów,

  • Obciążenia wiatrowe, które przy silnych podmuchach mogą znacząco zwiększać siły działające na konstrukcję,

  • Zmienne temperatury, powodujące rozszerzanie i kurczenie się materiałów,

  • Wilgoć i czynniki atmosferyczne przyspieszające procesy korozji.

Odpowiednio przetestowany i certyfikowany wspornik klimatyzacji musi wytrzymać te obciążenia przez wiele lat bez deformacji, pęknięć czy uszkodzeń powłok ochronnych.

Najważniejsze badania potwierdzające wytrzymałość wsporników klimatyzacji

 

1. Próby statyczne (obciążeniowe)

Metoda badania nośności i odkształcalności zakłada umocowanie badanego elementu do sztywnej
podkonstrukcji i badanie poprzez przykładanie na ramieniu e obciążenia F ze stałą prędkością i pomiar
przemieszczenia u w miejscu przyłożenia siły. Schemat badania przedstawia rys. 1.

wytrzymałość wsporników klimatyzacji

Rys. 1. Schemat badania

Jako wynik badania przyjmuje się wartość Fy wyznaczaną jak na rys. 2., przy A1=A2.

Badanie wytrzymałości wsporników klimatyzacji

Rys. 2. Sposób wyznaczania obciążenia uplastyczniającego

 

Otrzymane z badań wyniki momentu uplastyczniającego My,test dzielone są przez rzeczywistą granicę
plastyczności materiału wspornika fy,test otrzymaną z badań. Do dalszych obliczeń związanych z
określaniem nośności wsporników wykorzystywana jest uzyskana w ten sposób wielkość
My,test,fy=My,test/fy,test.

Po określeniu charakterystycznej wartości wielkości My,test,fy i jej pomnożeniu przez
wartość deklarowanej charakterystycznej granicy plastyczności (wynikającej z deklarowanego gatunku
rur) otrzymywana jest ostateczna wartość Myk. Granicę plastyczności próbek wyciętych ze wsporników
określa się wg PN-EN ISO 6892-1:2020-05 met. B.

W oparciu o otrzymane dane dokonuje się dalszych obliczeń.

 

Analiza nośności charakterystycznej wsporników

 

Analiza nośności charakterystycznej wsporników to techniczne określenie procesu, w którym inżynierowie wyznaczają maksymalne bezpieczne obciążenie, jakie wspornik może przenieść w standardowych warunkach użytkowania.


W skrócie: chodzi o to, by określić, ile kilogramów może legalnie i bezpiecznie utrzymać wspornik, zanim dojdzie do jego uszkodzenia lub trwałych odkształceń.

Analiza obejmuje:

  • ocenę materiału (np. stal S235JR, stal nierdzewna),

  • kształtu i wymiarów wspornika,

  • rodzaju spoin (dla wsporników spawanych),

  • uwzględnienie sił działających na wspornik (ciężar jednostki, obciążenia dynamiczne, wiatrowe).

Nośność charakterystyczna to wartość ustalona na podstawie badań laboratoryjnych oraz obliczeń inżynierskich zgodnych z normami np. EN 1993-1-1 (Eurokod 3) dotyczącymi konstrukcji stalowych.

Na tej podstawie producenci podają dane w dokumentacji wsporników — np.:
„Nośność charakterystyczna: 160 kg” (przy zachowaniu odpowiednich warunków montażu).

 

Analiza podatności (odkształcalności) wsporników

 

Analiza podatności wsporników, nazywana także analizą odkształcalności, polega na ocenie, jak bardzo wspornik odkształca się pod wpływem obciążenia, zanim wróci do swojej pierwotnej formy lub zanim nastąpi trwałe uszkodzenie.

Mówiąc prościej:


Podatność to zdolność wspornika do lekkiego ugięcia lub odkształcenia przy pracy, bez utraty funkcji i bezpieczeństwa.


Celem analizy jest sprawdzenie, czy pod obciążeniem wspornik nie wygina się zbyt mocno, co mogłoby:

  • powodować przechylenie jednostki klimatyzacyjnej,

  • zaburzać odpływ skroplin,

  • zwiększać drgania,

  • obniżać estetykę montażu.

Analizę wykonuje się zarówno teoretycznie (obliczenia inżynierskie według norm np. EN 1993-1-1), jak i praktycznie – podczas testów obciążeniowych.

Dopuszczalne ugięcie dla wsporników jest ściśle określone — zazwyczaj kilka milimetrów przy pełnym obciążeniu.
Jeśli wspornik odkształca się bardziej, oznacza to, że:

  • może nie spełniać wymogów bezpieczeństwa,

  • szybciej się zużyje,

  • spowoduje problemy z pracą klimatyzatora.

Co grozi, jeśli wspornik nie jest przebadany?

  • Ryzyko zerwania się jednostki podczas wichury lub w wyniku drgań,

  • Przyspieszona korozja i konieczność kosztownych napraw,

  • Możliwość powstania szkód osobowych i materialnych (odpowiedzialność cywilna instalatora!),

  • Odrzucenie reklamacji przez inwestora lub dewelopera.

Wpływ dobrej jakości badań na estetykę i trwałość montażu

Profesjonalnie przebadane wsporniki klimatyzacji:

  • utrzymują nienaruszoną geometrię przez wiele lat (brak przechyłów jednostki),

  • nie powodują zacieków i rdzy na elewacji,

  • gwarantują estetyczny i trwały efekt wizualny, który nie szpeci nowoczesnych budynków,

  • redukują konieczność późniejszych napraw i konserwacji.

Pomijanie wymagań prawnych i norm budowlanych

Problem: Montaż wspornika bez certyfikatu na budynku użyteczności publicznej.

Skutek: Możliwe kary administracyjne, konieczność demontażu.

Jak uniknąć?

  • Wybieraj wsporniki z certyfikatem ITB i zgodne z normą EN 1090.

  • Pamiętaj: w przypadku montażu na zabytkach – zgłoszenie do konserwatora jest obowiązkowe!

Porównanie spawanych wsporników klimatyzacji

Rodzaj wspornikówOdporność na korozjęZastosowanieKoszt
Wsporniki malowane proszkowoŚredniaWewnątrz budynku i do montażu tymczasowego na zewnątrz budynku.
Wsporniki ocynkowane ogniowoWysokaMontaż na zewnątrz budynku. Zaleca się montaż w miejscu zadaszonym. Wymagana jest regularna kontrola techniczna instalacji.
Wsporniki ocynkowane ogniowo i malowane proszkowoBardzo wysokaMontaż na zewnątrz budynku. Wymagana jest regularna kontrola techniczna instalacji.
Wsporniki ze stali nierdzewnej INOXBardzo wysoka - także w warunkach skrajnychNajlepszy wybór! Montaż na zewnątrz budynku, nawet w miejscach narażonych na wilgoć. 

Typowe mity i błędne przekonania instalatorów klimatyzacji


„Każdy wspornik wytrzyma” – nie wytrzyma, jeśli jest źle dobrany do ciężaru lub warunków.

„Wystarczy zwykły kołek do muru” – nieprawda. Profesjonalne kotwy są obowiązkowe.

„Ocynk nigdy nie koroduje” – ocynk ogniowy jest trwały, ale mechaniczne uszkodzenia trzeba zabezpieczać!

Estetyka montażu – ważniejsza niż myślisz

W nowoczesnych inwestycjach montaż wsporników na widocznej elewacji to element estetyczny.


Krzywe, skorodowane lub brzydko zamontowane uchwyty:

  • obniżają wartość nieruchomości,

  • psują wizualny odbiór całej instalacji,

  • mogą prowadzić do reklamacji od klientów!

Wybieraj wsporniki pasujące do koloru elewacji lub wykonane z materiałów nierdzewnych – jak np. wsporniki INOX dostępne w wsporniki.sklep.pl.

Ile kosztują błędy przy wyborze wspornika do klimatyzacji?

Błędy przy wyborze wspornika do klimatyzacji mogą wydawać się na początku drobiazgiem, ale ich konsekwencje potrafią być naprawdę kosztowne – zarówno dla instalatora, jak i dla inwestora.


Oto przykłady rzeczywistych kosztów:

  • Naprawa uszkodzonej elewacji po upadku jednostki – od 1000 do 10 000 zł (zależnie od materiału i wysokości).

  • Wymiana uszkodzonej jednostki klimatyzacyjnej – od 3000 zł za mały split do nawet 30 000 zł za dużą jednostkę VRF.

  • Koszty dodatkowych montaży i serwisów gwarancyjnych – powrót na miejsce, poprawki, nowe mocowania – strata czasu i reputacji.

  • Odpowiedzialność cywilna za szkody wyrządzone osobom trzecim – jeżeli oderwana jednostka spadnie i spowoduje obrażenia lub straty materialne, roszczenia mogą sięgać dziesiątek, a nawet setek tysięcy złotych.

Co ważne: w przypadku, gdy wspornik nie spełnia norm (np. brak zgodności z ITB, EN 1090), ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania!

Dlatego inwestycja w profesjonalny wspornik spawany, ocynkowany ogniowo lub nierdzewny INOX z certyfikatem dostępnym w wsporniki.sklep.pl to nie koszt – to ochrona przed realnymi stratami i zabezpieczenie swojej pozycji jako fachowca.

Przykład kosztownej reklamacji przez zły wspornik

Sytuacja:
Firma instalatorska zamontowała klimatyzator typu multisplit na nowym osiedlu mieszkaniowym. Do montażu jednostki zewnętrznej klimatyzacji, ważącej około 80 kg, użyto niedopasowanych wsporników, przeznaczonych dla urządzeń do 50 kg. Dodatkowo zamocowano je na ścianie ocieplonej, bez zastosowania tulei dystansowych.

Co się stało:

Po kilku miesiącach intensywnej eksploatacji i zimowych opadach śniegu:

  • wsporniki zaczęły się odkształcać,

  • jednostka zewnętrzna zaczęła się przechylać, powodując głośne drgania i nieprawidłowy odpływ skroplin,

  • woda zaczęła zalewać elewację, powodując uszkodzenia tynku i ocieplenia.

Skutki finansowe dla instalatora:

  • Koszt demontażu jednostki zewnętrznej i montażu nowych wsporników: ok. 1500 zł,

  • Naprawa elewacji i izolacji cieplnej: ok. 6000 zł,

  • Kara umowna za nieprawidłowe wykonanie prac (zgodnie z umową deweloperską): 5000 zł,

  • Strata reputacji i wykluczenie firmy z kolejnych inwestycji tego dewelopera.

Błędy przy wyborze wspornika do klimatyzacji kosztowały łącznie około 12 500 zł plus utracone przyszłe kontrakty.

Wniosek:
Pozorna oszczędność na wsporniku i brak analizy warunków montażu może bardzo szybko zamienić się w poważne koszty. Profesjonalne wsporniki klimatyzacji z certyfikatem ITB to inwestycja w bezpieczeństwo – zarówno klienta, jak i Twojej firmy.

5 złotych zasad wyboru wspornika do klimatyzacji

✅ 1. Sprawdź wagę i wymiary jednostki zewnętrznej.

✅ 2. Oceń warunki środowiskowe montażu.

✅ 3. Wybieraj produkty certyfikowane ITB i zgodne z EN 1090.

✅ 4. Dobierz odpowiednie kotwy i tuleje do rodzaju ściany.

✅ 5. Zadbaj o estetykę montażu urządzenia – to Twoja wizytówka!

Twoja dobra decyzja dzisiaj to spokój i zadowolenie na lata!


Do montażu klimatyzacji stosuj solidne uchwyty stalowe – takie jak wsporniki spawane, ocynkowane ogniowo lub chromoniklowe INOX z certyfikatem ITB.

Jesteśmy producentem wsporników do montażu zewnętrznych urządzeń chłodniczych i pomp ciepła w instalacjach ogrzewania i chłodzenia budynków

Jeżeli potrzebujesz porady lub dodatkowych informacji skontaktuj się z nami

Udźwig i wytrzymałość naszych wsporników jest potwierdzona i poświadczona badaniami niezależnej instytucji - Instytutu Techniki Budowlanej

_Najnowsze artykuły

_Najczęściej kupowane

Shopping Cart
Scroll to Top